Dijital Pazarlamada Tüketici her şeydir. Gerek içerik, ürün, hizmet kısaca herşey taleplere göre şekillenir. Bir e-ihracat ve e-ticaret siteniz var ise, sitenizdeki her alanın tüketicinin beklentilerine göre ayarlanması için davranış ve tutumların doğru analiz edilmesi ve ölçümlenmesi gerekir.

Tüketici davranışı; tüketicilerin duygusal, zihinsel ve davranışsal tepkileri dahil olmak üzere ürün ve hizmetleri seçmek, kullanmak ve elden çıkarmak için kullandıkları süreçler üzerine yapılan faaliyetlerin tümünü kapsar. Tüketici davranışı;  çeşitli bilimlerin fikirlerini içeren bir dinamiktir.

Tüketici davranışı pek çok dinamiği içinde barındırır.

  1. Tüketici davranışları zamanlama açısından farklılık gösterir. Karar anı ise tekdir
  2. Tüketiciye sıfır karar anında ulaşmak esastır. Satın alma davranışı, talebin oluştuğu anda gerçekleşecektir.
  3. Tüketici davranışları güdülenmiş bir davranıştır.
  4. Tüketici davranışları dinamik bir süreçtir.
  5. Tüketici davranışı birçok faaliyetin bütünüdür.
  6. Tüketici davranışları farklı rollerle ilgilenir.
  7. Tüketici davranışı çevresel faktörlerden etkilenebilir.
  8. Tüketici davranışları farklı kişiler için farklılık gösterir.

E-ticarette Tüketici Davranışlarını Etkileyen Alanlar;

  1. Pazarlama kampanyaları: Kampanya üretmekten korkmayın. Matematiği doğru olan kampanya, o anki trend ile buluşunca, çok etikili olru. Tüketicilerin satın alma kararını en çok etkileyen faktördür. Kampanyalar doğru pazarlama mesajıyla tüketicilerle buluşursa tüketicilerin en sık tercih ettiği markaları değiştirmesini bile sağlayabilir. Doğru bir pazarlama mesajı ani satın alma sağlayabilir.
  2. Ekonomik koşullar: Tüketici davranışlarını ekonomik koşulların önemli bir belirleyicisidir. Özellikle pahalı bir ürünlerde ekonomik koşullar oldukça etkilidir. Ekonomik koşulların elverişli olduğu ortamlarda tüketiciler kendini daha güvende hisseder ve satın alma konusunda isteklidir.
  3. Kişisel tercihler: Tüketici davranışları beğeni, hobi, öncelik, ahlaki değerler gibi birçok farklı kişisel faktörden etkilenir. Kişisel tercihler özellikle moda sektöründe tüketici davranışlarını etkiler.
  4. Tüketicinin ait olduğu grupun etkisi: Tüketici davranışlarını etkileyen bir diğer durum da grup etkisidir. Tüketicinin karar alırken aile üyelerinden, arkadaşlarından, çevresinden etkilenmesidir.
  5. Satın alma gücü: Tüketici davranışlarını etkileyen bir diğer faktör ise satın alma gücüdür. Bir ürünü satın almadan önce tüketiciler bütçe hesaplaması yaparlar. Ürününüzü pazarlarken tüketicileri satın alma kapasitelerine göre bölümlere ayırmak iyi sonuçlar için önemlidir.

E-ticaret Siteleri için Tüketici Davranışlarının Önemi

Günümüzde tüketici davranışları büyük değişimlere uğramayı sürdürmektedir. Tüketiciler artık fiziki mağazalardan çok sanal mağazalardan alışveriş yapmayı tercih etmektedirler. Tüketici davranışlarının online platformlara evrilmesi tüketicilerin beklentilerinin de yeniden şekillenmesine neden olmaktadır. Tüketici davranışlarına göre geliştirmeler yapmak, tüketici beklentilerine doğru karşılık vermek e-ticaret sitelerini rakipleri arasından öne çıkarmaya yardımcı olacaktır.