Müşteri

Müşteri

Mart 19, 2019 0 Yazar: Murat Yılmaz Dijital Pazarlama

Modern pazarlamanın en önemli konusu, alıcıları, müşterileri bulmaktır. Doğal olarak, bunun için müşteri ziyaretleri, fuar katılımları, telefon aramaları, liste taramaları, katalog basımları, web sayfaları, reklamlar, araştırmalar gibi binlerce faaliyetler yapılır. Bu işlerin tam ortasında ürün, üretim, markadan daha çok “müşteri” bulunmalıdır.

Modern pazarlama anlayışı, potansiyel müşterinin tatminine yöneliktir. Günlük yaşamımızda hepimiz markete gider, reklamları izler, fiyatları karşılaştırır, pazarlık yapar ve satış elemanları ile uğraşır, çeşitli mal ve hizmetler arasında seçim yapar ve beğendiğimiz ürünleri satın alırız. Satın alma işleminden sonra, hepimiz bir müşteriyiz. Peki hangi ürünü nasıl tercih ettik? Bu analizi sabah kahvaltısından akşam uyuyana kadar binlerce kere yapıyoruz ve tercih ettiğimiz ürünleri ve hizmetleri satın alıp, tüketiyoruz.

Satın alırken fark etmeden kullandığımız analiz yöntemlerine karşı, bir takım ürünler bize satılrken bir algoritmanın içinde olduğumuzu da kabul etmemiz gerekiyor. Üreticiler, kobi’ler olarak, biz tercih ettiğimiz ürünler gibi, ürün üretmeliyiz. Bir tüketici iken, bizi tatmin eden ürün, üretici şapkasını giydiğimizde de tercih edilebilir olmalı.

CRM

Biz, tüketiciyi/müşteriyi saran bu algoritmaya CRM “Müşteri İlişkileri Yönetimi” diyoruz. Şimdi kendi firmanıza bakın, muhasebe cari kayıtlarında müşteri bilgilerini bir inceleyin. Kayıtlarınız doğru mu? Sadece bu kayıtlarla, 1000’in üzerinde müşterinin karar verici yetkilisine direk ulaşabiliyor iseniz, İşletmeniz Türkiye ortalamasında %1’in içinde yer alıyor diyebiliriz.

Bloğumuzda sıkça bahsettiğimiz, modern işletmelerin ana hareket noktası olan CRM, işletmenin tümüne müşteri kavramını yerleştiren, müşteri merkezli olma kültürünü benimseten bir strateji olarak tanımlanabilir.

Ürün, müşteri için üretilir, çağımızda ürünler, tercih edilebilmesi için beklentileri maksimum karşılaması ve doğru yerde, doğru şekilde sunulması ile anlam bulabiliyor. Bilinmesi gerekir ki, kıt olan ürün değil, müşteridir.

SATIŞ

Satış, ham müşteri verisini, görünür şekilde işlemektir. İşlem CRM platformunda olur ise, tüm çalışmalar görünür, ölçülebilir olur. Eğer gün sonu, ay sonunu kurtarma şeklinde bir satış politikası uygulanıyor ise, bu gibi durumlarda zaman, ortam, ürün, satış gücü planlaması olamadan sadece şansa ilerleniyor demektir. CRM kullanmayan bir yapının müşteri hizmetlerinden bahsetmesi bile yanlıştır. Bir tüketici olarak, satın aldığımız bir ürün veya hizmet ile ilgili firmaya geri dönüp, bir talepte bulunduğunuzda bu konu çok net ortaya çıkmaktadır. Şikayet sitelerini incelemenizi öneririm. Bir satış politikası olmayan binlerce firma ile karşılaşırsınız.

21. yüzyılda ölçümlenemeyen satış, dümensiz gemi gibidir.

Şansınız bol olsun.