Recai Murat Yılmaz Pazarlama üzerine projeler, uygulamalar, aplikasyonlar, gurular, araçlar, trendler, uygulanabilir örnekler Pazarlama Terimleri —

Pazarlama Terimleri

murat_banner_2

Pazarlama alanında sıkça kullanılan terimlerin, muratyilmaz.biz.tr bloğumuzda eşleştiği yazıları incelmek isterseniz, terimin alt çizgi ile işaretlenmiş linkine tıklayabilirsiniz. Pazarlama terimleri, konusu pazarlama olan bloğun, bir nevi katagori listesi formatında. Not: Eklemek istediğiniz bir terim olur ise, lütfen info@muratyilmaz.biz.tr ‘den ulaşabilirsiniz.

ABC Analizi ABC analysis Urun gruplarini bir kârlilik olcusune gore sıralar
Acenta Agent – Broker Uretici ile tuketiciyi bir araya getiren bir araci
Açıkhava Reklamları Outdoor Billboard, duvar, pano, afiş, hareketli araçların yüzeyine yapılan açıkhava reklamları.
Ambalaj Tasarımı Package Design Ürün ambalajının şekil, boyut, kullanım, istifleme gibi tüm unsurlarıyla ele alınarak tasarlanması.
Anahtar Performans Göstergeleri Key performance indicator (KPI) Performans ölçüm birimleri
Anket Survey Bir anket formunun kullanilmasi, yuzyuze gorusme, telefon, posta veya bunlardan birkaci ile surdurulen bir veri toplama yontemidir
B2B Pazarlama B2B marketing Şirketler arası pazarlama
B2C B2C marketing Şirket, Nihai Tüketici arasındaki pazarlama
Background Background Bir öneri veya planın üzerine oturduğu geçmiş olaylar, rakamlar ve deneyimlerin derlenmesi.
Banner Banner Bez, Vynl veya plastikten yapılan ve bir yerlere asılarak kullanılan tanıtım malzemesi.
Barter Barter Takas. Medya’da reklam bedelinin reklamverenin ürettiği mal veya hizmet ile ödenmesi.
Basabas noktasi Breakeven point Toplam gelirlerin toplam giderlere esit oldugu satis miktari.
Benchmark Benchmark isletmenin kendi performansini benzer bir strateji uygulayan bir rakip ile kiyaslaması
Bende Stratejisi Me Too Genellikle Pazar liderinin başarıyla uyguladığı birşeyi taklit etme. Aynı iddialarda bulunma, benzer tanıtım unsurları kullanma, aynı promosyonu yapma.
Birlesme merger Genellikle buyuk bir firmanin daha kucuk bir firmayi satinalmasi, ele gecirmesi ile sonuclanan finansal stratejidir.
Bolgesel pazarlama Regional marketing Belirli bir bolgenin insanlarinin ozel zevklerine, ihtiyaclarina ve ilgi alanlarina odaklanarak satis yapmayi amaclayan pazarlama anlayisi
Brief Brief Pazarlamadan ajanslara, hizmet faturalarına veya diğer departmanlara çıkan iş talepleri
Brüt kar. Gross Margin Brüt kar.
Bundle Bundle Bir ürünü pazara verebilmemize yeterli olan tüm bilgilerin toplamı.Formülü, ambalajı, tasarımı, konsepti, konumlandırmayı, satış planı ve muhtemelen reklam filmini içerir.
Capraz satis Cross selling Bir bolumun veya departmanin saticisinin musterilerine diger departmanlardan tamamlayici urunler de satmaya calismasidir.
Cekme stratejisi Pull strategy Potansiyel Tüketicilere yonelik olarak yapilan ve onlari istenilen urunleri istemeye cesaretlendiren tanitim, tutundurma, reklâm ve benzeri etkinlikleri iceren strateji
Cıngıl Jıngle Reklamda çeşitli ses, söz ve efektlerin uyaklı biçimde dizelenmesiyle oluşturulan müzikal yapı
Completion rate Completion rate Video reklamların ne kadarının izlendiğinin oranı
CPG COST PER GRP 1 saniyelik reklamı yayınlamak için ödenen miktarın, o reklamın izlenme oranına bölümü (TV Reklam)
CPM Cost Per Thousand Bin kişiye ulaşma maliyeti. (Internet Reklamcılığında kullanılır)
Dagitim kanali Distribution channel Urunu hedef pazara tasiyan ve boylelikle satinalmaya uygun hale getiren bir pazarlama karmasi bileseni.
Dagitim yogunlugu Distribution intensity Belirli bir kategoriyi stoklarinda bulunduran toptancıların sayısı.
Damping Dumping Bir urunu maliyetinin altinda veya ic piyasada gecerli olan fiyatin altinda fiyatlandirma uygulamasi
Deger Value Algilanan faydalarin fiyata orani
Degisken maliyet variable cost Uretilen veya satilan urunun miktariyla dogrudan baglantili olarak degisen firma harcamalaridir.
Destek Onayı Endorsement Kabul görmüş bir otoritenin bir ürünün kullanımını onaylaması ve önermesi.
Distribution Dağılım Bir ürünün satıldığı noktaların toplam nokta sayısına bölünmesine Nümerik, o ürünü bulunduran noktaların toplam kategori satışından aldığı pay
Distributor Distributor Endustriyel pazarlarda calisan, bir urunun promosyonel desteklerle ve cesitli hizmetlerle toptan satisini yapan araci.
Dogrudan pazarlama Direct marketing Herhangi bir aracinin olmadigi dagitim kanali.
Dogrudan satis Direct selling Bir satis temsilcisinin musterilere bir urunle ilgili kisisel sunus ve demo yapmasi.
Donusturme fonksiyonu Transactional function Dagitim kanalinin tedarikledigi mallar uzerinde yer, zaman, miktar, cesit ve mulkiyet hakkının değişmesi
EBIT Earnings before interest and taxes faiz ve vergiden önceki gelir- fvök  Detaylar için http://www.muratyilmaz.biz.tr/ebit-nedir/
EBITA Earnings before interest, taxes, and amortization faiz, vergi ve amortisman öncesi gelir – favök  Detaylar için http://www.muratyilmaz.biz.tr/ebit-nedir/
EBITD Earnings before interest, taxes, and depreciation faiz, vergi ve yıpranma payı öncesi gelir  Detaylar için http://www.muratyilmaz.biz.tr/ebit-nedir/
EBITDA Earnings before interest, taxes, depreciation, and amortization faiz, vergi, yıpranma payı ve amortisman öncesi gelir – fvaök Detaylar için http://www.muratyilmaz.biz.tr/ebit-nedir/
Edütoryal Editorial Herhangi bir medyada, editörün hedef kitleyi ilgilendiren bir konuda görüş bildirdiği yönlendirici yazı veya program.
Elektronik data degisimi EDI Perakendeci ve tedarikci arasinda karsilikli is evraklarinin, belgelerin elektronik ortamda (bilgisayarlarla) degisimi
Erişim Reach
Etik Ethic Evrensel ahlak anlayisina ve yukumluluklerine dayali olarak ortaya konulan ve bir kisinin nasil davranmasi gerektigini gosteren is yapma kurallari veya sistemi.
Etkinlik pazarlaması Event marketing Genellikle sponsorluk şeklinde, bir promosyonu bir etkinliğe bağantılandırma.
Fabrika outlet Factory outlet Bir ureticinin sahip oldugu dusuk fiyatla satis yapilan perakende satis birimi.
Fayda Benefit Tüketicinin bir ürün veya hizmetten sağladığı veya bizim sağlayacağını iddia ettiğimiz fayda
Feedback Geribildirim Bir kisinin kendisine gonderilen mesaja tepkisi
Fırsatı görme Opportunity To See Fırsatı görme
Fiyat Price
Gıda dışı Non food Yiyecek dışı hızlı tüketim ürünleri. Büyük mağazalarda bu konuyla ilgili bölüm.
Gondol Gondala Marketlerde bir raf grubu., adası
Gösterim Impression İnternet reklamcılığı terimi – gösterim
Halkla Iliskiler Public relations
Hard Copy Hard Copy Bir sunumda asetat, slide veya bilgisayar aracılığıyla aktarılan bilgilerin kağıda basılmış kopyaları
Hedef Pazar Target market
Iliski pazarlamasi Relations marketing Mevcut musteriler arasinda bagliligi yaratmak ve surdurmek amaciyla tasarlanan pazarlama cabalaridir
In Pack In Pack Ürün ambalajının içine yerleştirilen ve ancak tüketicinin ürünü satınalıp açmasıyla sahip olabileceği hediye ve bu tür hediyeli promosyonlara verilen ad
Insert Insert Bir süreli yayının içine katılmak üzere ayrı basılmış , yayınla birlikte ciltlenen veya araya sıkıştırılan reklamlar
Iskonto Discount
İnteraktif Reklam Interactive advertising Etkileşime açık reklamcılık
Jenerik urun Generic product Yalnizca genel urun sinifi ile isimlendirilen urunler
Katagori Kırıcı Cannibalize Bir ürünümüzün satış artışının, aynı grupta yer alan başka bir ürünümüzün satışında azalmaya neden olması.
Katagori Mağaza Mass Merhindese Beyaz eşya , giyim, gibi çok değişik kategorilerden ürünler satan büyük mağaza
Kategori katili Category Killer Bir kategorideki urun cesitlerinin tumunu bir arada satan ve boylece musteri acisindan elektronik esya, buro malzemeleri, kirtasiye gibi belirli bir kategoriye hâkim olan ucuz fiyatli perakendeci.
Konserve Sunum Canned presentation Butun musteri adaylarina hicbir degisiklik yapmadan soylenen ezberlenmis, standart satis mesaji.
Konumlama Positioning Markanın hedef tüketici tarafından nasıl algılanması gerektiğinin pazarlamacı tarafından belirlenmesi ve bu yönde gösterilen çabaların tümü.
Konumlandirma Positioning Musterinin aklinda urunun veya perakendecinin rakiplerine kiyaslayabilecegi ve ustun olarak algilanacagi bir imaj yaratmak icin bir tanitim, tutundurma ve satis gelistirme programinin tasarlanmasi ve uygulanmasidi
Kota Quota Uluslararasi pazarlamada bir urunun ulkeye girmesine ya da ulkeden cikmasina getirilen miktar kisitlamasidir.
Kulaktan Kulağa pazarlama Word of mouth marketing
Lansman Launch Pazara kuvetli bir reklam-promosyon desteğiyle yeni bir ürün sunma
Layout Layout Basılacak herhangi bir işin taslak çizimi.
Marka İmarı Brand Building Marka inşaa etme
Marka Yöneticisi Brand Manager Marka Müdürü, Marka sorumlusu
Markod Brand Position Document Marka konumlandırma dökümanı. Markanın sık değişmeyen temel unsurlarını içeren, tüm yönetim kademelerince imzalanan tek sayfalık döküman. Marka anayasası
Markup Markup Aşağıdan yukarıya kar marjı.
Mass Medya Mass Media Daha çok geniş kitlelere yayın yapan , TV, radyo, basın, outdoor gibi yaygın iletişim araçlarını tanımlamakta kullanılır.
Merchandising Merchandising Ürünün satış noktasındaki bulunurluğunu ve görünürlüğünü sağlamaya yönelik pazarlama çabalarının tümü.
Mesaj hedefi Target Audience Bir markanın iletişim stratejisini odakladığı çekirdek hedef kitle.
Musteri bagliligı Customer loyalty Musterinin belirli bir firmadan satinalma konusunda gosterdigi sadakat.
Müşteri Client
Müşteri İlişkileri Yönetimi CRM
Net Satışlar Net Sales Net satış geliri= Brüt satış geliri – Tüm giderler.
Niş Niche Pazarın özel bir tüketici grubuna hitab eden küçük ve iyi tanımlanabilen bir kesimi.
Not Avaliable N.A. Not Avaliable N.A. N.A. kısaltması bir tablodaki eksik verilerin sağlanamadığını , bulunamadığını belirtir.
Özel Markalar Private Label Üretici firmanın kendi markaları dışında zincir mağazalar, toptancılar veya başka kuruluşlar için ürettikleri ürünler.
Pazar (piyasa) fiyatı Market price Müşteri tarafından gerçekte ödenen fiyattır.
Pazar Geliştirme Maket Development Üreticinin mevcut ürünleri için yeni pazarlar veya tüketici grupları bulma yoluyla rakibe bulaşmadan satışarını artırma çabaları.
Pazar payı Market share Bir organizasyonun ürünlerinin satışının aynı ya da benzer ürünlerin tüm satışına oranlanması – (yüzde değer olarak ifadesi)
Pazar potansiyeli Market potential İncelenen pazarda beklenen toplam talep. Belirli bir dönemde, belirli bir düzeyde pazarlama aktivitesi ile belirli bir segmentte müşterilerin satın alabileceği toplam ürün miktarı.
Pazarlama denetimi Marketing audit Bir şirketin pazarlama çevresinin, amaçlarının, stratejilerinin, etkinliklerinin ve personelinin sistematik olarak gözden geçirilmesidir.
Pazarlama iletişimi Marketing communication Hedef pazarları bir ürün hakkında bilgilendirmeyi ve o ürünü satın alma kararını etkilemeyi içeren pazarlama karması bileşenidir.
Pazarlama karması Marketing mix hedef pazardan arzulanan tepkiyi elde etme amacıyla kullanılan pazarlama değişkenleri. Ürün, fiyat, yer ve tutundurma dörtlüsünü içeren stratejilerin birleşimidir.
Pazarlama Planı Marketing Plan Bir markanın yönünü belirleyen , hedeflerinin ve tüm faaliyet detaylarının bütçeleriyle birlikte yer aldığı yıllık plan.
Pazarlama yönetimi Marketing management Pazarlama amaçlarını oluşturma, eylemleri planlama, uygulama, amaçlara ulaşma düzeylerini ölçme ve sonuçları iyileştirme sürecinin tümüdür.
Penetrasyon Penetration Bir coğrafi bölgede bir ürünün veya promosyonun kişilere ulaşım yüzdesi.
POP Point of Purchase Satış noktalarında kullanılan tanıtım malzemeleri
POS Point of Sales Satış noktası
Proaktif strateji Proactive strategy Bir urun gelistirmek icin uygun firsatlari arastirmak amaciyla buyuk kaynaklarin ayrildigi iddiali yenilik stratejisidir
Pull Pull Hedef tüketicide istek yaratarak ürün talebi oluşturmaya yönelik pazarlama aktivitelerinin genel adı.
Push Push Dağıtım kanallarını yükleyerek malın aşağı doğru akmasını zorlamaya yönelik pazarlama aktiviteleri. Kanal Kampanyaları
Real time bidding (RTB)  Real time bidding (RTB) İnternet reklamcılığı terimi – Gerçek zamanlı artırma
Reklâm Advertising Belirli bir hedef kitlenin üyelerini bilgilendirmek veya ikna etmek amacıyla mesaj içeriğinde tanımlanan organizasyonlar tarafından çeşitli medyanın kullanılmasıyla bir bedel karşılığında yürütülen kişisel nitelikte olmayan iletişim türüdür.
Reklam sonrası takip Follow-up Yeni bir ürünün piyasaya verilmesinden veya yeni bir reklam kampanyasının yayına girmesinden sonra bunu takiben gerçekleştirilen aktivitele
ROI ROI(Return On Investment) Bir kampanyanın mali başarısının ölçüsü. Kampanyanın sağladığı gelirin kampanya için yapılan harcamalara oranı
Satın alma davranışı Buying behaviour Müşterilerin bir mal veya hizmet satın alırken yerine getirdikleri aktivitelerdir.
Satın alma gücü Purchasing power Bir müşterinin satın alımlarda bulunabilmesi için sahip olduğu finansal kaynaklar.
Satın alma koşullar Terms of purchase Satıcıyla yapılan bir satın alma anlaşmasında söz konusu olabilecek teslimat, indirimler, taşıma maliyetleri ve benzeri koşullardır.
Satış hattı Sales Pipeline
Satış maliyeti Sales costs Bir şirket tarafından bir hesap dönemi içinde satılan malları üretmek veya elde etmek için yapılan toplam maliyet.
Satış plan Sales plan Satış amaçlarının ve stratejilerinin biçimsel olarak ifadesidir.
Satış süreci Sales process Müşterinin satın alma kararını kolaylaştırmak için satış elemanının yerine getirdiği bir dizi etkinlik.
Satış Teşviği Incentive Satış personeline performans hedeflerini aşmaları durumunda verilen maddi veya ayni teşvikler.
Satis alani Selling space Urunlerin sergilenmesi, satis personeli ile musteriler arasindaki etkilesimin gerceklesmesi ve urunun etkili sunumu icin ayrilan alan
Satis analizi Sales Analysis Sirketin tum satis verilerinin biraraya getirilmesi, siniflandirilmasi, karsilastirilmasi ve uzerinde calisilmasidir.
Segmantasyon Segmantation Bölümlemei kesimleme. Pazar küçük kesimlere ayrılır, bu sayede hedef tüketici daha iyi tanımlanır, o gruplara yönelik ürünler geliştirilir ve pazarlama programları hazırlanır.
SEO/SEM Search engine marketing (SEM) Arama motoru pazarlaması
share of market (SOM) share of market (SOM) Bir markanın Pazar (%) payı
Single Minded Single Minded Ürünün mesajının tek, basit, ve anlaşılır bir satış fikri üzerine kurulmuş olması.
Sipariş işleme Order processing Müşteri siparişlerinin alınması, işleme tabi tutulması, depoların bilgilendirilmesi, stoklardan siparişlerin temin edilmesi, faturanın düzenlenmesi ve sevkıyat talimatlarının hazırlanması sürecidir.
Soğuk Satış Cold Sales Bir musteri adayini telefon rehberinden veya diger kaynaklardan belirleyip telefonla uzerine gitmek.
Son fayda End Benefit Nihai duygusal fayda
Sosyal çevre Social environment Demografik anlamda ve değerleri ile bir organizasyonun mevcut ve potansiyel müşterileri.
Sosyal sorumluluk Social responsibility Bir organizasyonun kendi karar ve eylemlerinden topluma karşı yükümlülüklerini kabullenmesi.
Stoksuz Kalma Out of stock Stoksuz kalma.
Sunum Presentation Satis mesajinin musteriye iletilmesidir. Musteri ihtiyaclarinin belirlenmesinden sonra saticinin musteriyi bilgilendirmek ve ikna etmek icin sozel ve gorsel olarak yaptigi iletisim cabasidir.
Süreklilik Programı  Continuity Programs Nispeten uzun bir zaman içinde birkaç kez ürün satın almayı ödüllendiren promosyon türü.
Talep Demand
Tanzim-teşhir Display Satış noktası ile anlaşarak ürünlerin her zamanki yerlerinin dışında ve dikkatçekici biçimde sergilenmesi.
Tatmin Satisfaction Ürünün, musteri beklentilerini ne derece karsiladigi veya astigi konusunda satis / tuketim sonrasi degerlendirme
Tedarikci Vendor Bir perakendecinin musterilerine sattigi mallari temin ettigi uretici veya toptanci firma.
Tema Theme bir ürünün temel mesajını, konumlandırmasını içeren ana reklam kampanyası.
Tuketici Consumer
Tuketici kabul sureci Consumer acceptence process İhtiyacın farkina varma, bilgi edinme, degerleme, deneme, kabul veya red safhasidir
Tutundurma Promotional Pazarlama kanalinin uyelerine, potansiyel musteri ve tuketicilere ve kamuya donuk olarak yurutulen reklâm, kisisel satis, satis ozendirm
Tüketici Görüşleri consumer insight Tüketici araştırmalarından sağlanan verilere ek olarak gözlem, bilgi ve deneyimlerin birleştirilerek tüketici, dış çevre, trendler hakkında sahip olunan daha kapsamlı bilgi.
Tüketim Ürünleri Consumer goods Tüketim ürünleri. Nihai tüketici tarafından, kişisel ihtiyacı için kullanılan ürünler.
Urun Product Satisa sunulan ve musterinin satin aldigi (mallarin, hizmetlerin veya fikirlerin) ozellikleri ve maddi ve manevi faydalarinin tumu.
Urun karmasi Product mix Bir firma tarafindan pazara sunulan urun hatlarinin sayisidir.
USP(Unique Selling Proposition) USP(Unique Selling Proposition) Bir ürünün sahiplendiği, tüm çabalarını üzerine kurduğu ve başka hiçbir üründe olmayan tipik özelliği.
Yaratıcı Brief Creative brief Yaratıcı stratejinin oluşturulması yönünde ilk adım
Yenilikçilik Innovation Fiziksel, islevsel ozellikleri daha once bilinmeyen, ekonomik degeri olan bir urun ya da hizmeti ortaya cikarma sureci
Yeşil Pazarlama Green Marketing Çevreye daha az zararlı ürünlerin geliştirilmesi ve bunun direkt ya da dolaylı bir tüketici yararı olarak sunulması
Zincir Mağaza Chain Store