Kar marjı nedir? [Mark-up ve gross profit]

salesrecordsKar marjı, herhangi bir ürün veya hizmetten, beklenen kar oranı olarak tanımlanmaktadır. Kar marjı üründen ürüne, hizmetten hizmete farklılık gösterebildiği gibi, “gross profit” ve “mark-up” olarak hesaplanabilir.  Mark-up ve gross profit hesapları ülkemizde, kar marjı şeklinde isimlendirildiğinden, iki farklı metod,  farklı sonuçlar çıkarıyor.  Bu bağlamda, hesaplama yapılan firma ve yapıda, öncelikle gross profit’e mi yoksa mark-up’ın mı uygulanacağı konusunda anlaşmaya varmak gerekir aksi taktirde, işletme içi çalışanlar, farklı hesaplamaya gidebilirler.

Gross profit = yukarıdan aşağıya

Kar Marjı = ((Satış Fiyatı – Alış Fiyatı) / Satış Fiyatı) x 100

Mark Up = aşağıdan yukarıya

Kar Marjı = (( Satış Fiyatı – Alış Fiyatı) / Alış Fiyatı) x 100

Markup : Yükseltme, satış fiyatını yük­seltme, maliyet üzerine konulan kâr, zam, malın aracıya maliyeti ile aracının satış fiyatı arasındaki fark. Genelde satış departmanları tarafından kullanılan bir uygulamadır. Gross Profit ile karşılaştırıldığında daha büyük bir sayıdır.  İşletme içindeki finansal hesapları Gross Profit (Yukarıdan aşağıya)  şeklinde hesaplamak daha rasyonel olacaktır.

 

%X indirim için Gross marjin ile Markup marj karşılaştırıldığında,

Gross marj – Yukarıdan aşağıya  doğru hesaplanır – örn : %10 indirim için X * (1 – 0.10)

Örneğin 100 TL %10 indirim = 90.00 TL olacaktır

Markup marj – Aşağıdan yukarıya doğru hesaplanır – örn : %10 indirim için X / (1 + 0.10)

Örneğin  100 TL %10 indirim = 90.90 TL olacaktır

 

Aynı veriler olmasına rağmen iki farklı hesaplama yöntemiyle farklı kar marjı değerlerine ulaşılır.

25% Yukarı = 20.0% Aşağı

33.3% Yukarı = 25.0% Aşağı

43% Yukarı = 30.0% Aşağı

50% Yukarı = 33.0% Aşağı

75% Yukarı = 42.9% Aşağı

100% Yukarı = 50.0% Aşağı

slide_7